+48 94 318 42 12
spmalechowo@malechowo.pl

Rozwijając samodzielność uczniów, sięgamy po rozmaite rozwiązania i metody, próbując, testując, co się sprawdza, a co wymaga pewnych modyfikacji i zmian. W pedagogice ten element występuje w edukacji daltońskiej, w pedagogice Marii Montessori czy systemie Celestyna Frieneta. W każdym z wymienionych podejść pedagogicznych dziecko traktowane jest jako jednostka samodzielna, zdolna do podejmowania autonomicznych działań i decyzji, zgodnych z zainteresowaniami i umiejętnościami. Zatem w każdym z tych podejść znajdziemy rozwiązania rozwijające tę samodzielność. W Planie Daltońskim jednym z takich narzędzi jest instrukcja czynnościowa – przewodnik dla ucznia. Jest to narzędzie, które krok po kroku przeprowadza ucznia przez proces wykonywania zadania. Uczniowie klasy II, korzystając z instrukcji obrazkowej krok po kroku, uczyli się składać ubrania. Zadanie wykonali w 100 %, a w ich szafkach teraz jest wszystko poukładane. Brawo!